Na začátku byl Kickstarter
V roce 2012 Nám Wyrd games představil tuto karetní hru, jež
jako první stojí mimo svět Malifaux. Samotnému vydání hry předcházel, jak je
tomu již celkem běžné, Kickstarter, jež byl odstartován 30. července 2012 a
ukončen 14. Srpna. Jako cílová částka pro rozjetí projektu bylo vyhlášeno 5 000
USD. Celková vybraná částka ale byla 108 630 USD, což vzhledem k originálnosti
námětu a jménu firmy Wyrd ani nepřekvapilo. I když dech to trošku vyrazilo. Díky
velikosti vybrané částky byly splněny veškeré mety a cíle vydavatelů. Na světě
je již první expanze s názvem The Crayon Manifesto, další Nerdfighteria bude
jistě brzy následovat. Vydán z financí kickstarteru je již také Fate deck
s ilustracema z této hry a můžem
se těšit i na plastové figurky nebo Littlest Evil History Book. Nastartováno
bylo vskutku famózně.
Vo co go
V této nenáročné karetní hře se každý z třech až
šesti hráčů zhostí role Časo-chůvy ( lepší překlad mě nenapadl, proto budu
v textu používat originální název Time-Nanny). Ta cestuje napříč časem a
prostorem a převychovává zlé kluky a holky, aby se z nich stali obyčejní
lidé a ne monstra, jak tomu bylo ve skutečnosti.
V krabičce, jež je velmi pěkně vyrobena a opatřena
nádhernou malůvkou, se nachází návod formátu A5 a dva balíčky karet.
S fialovým rubem je to Baby Deck, kde nalezneme nejen dětičky na
převýchovu, ale i jedinečné časové stroje, jako je auto z Návratu do
budoucnosti nebo T.A.R.D.I.S. z Doctor Who. Speciální časostroj může mít
každý hráč jen jeden, pokud získá další, musí ho předat jinému, pokud ho ten
ještě nemá.
Druhý balíček, Nanny Deck, má zelený rub a jsou to karty Akcí
a Hraček, jež Vám pomohou s převýchovou adolescentů. Akce jsou dvojího
typu, ty co můžete dělat jen ve svém kole a ty, které lze zahrát kdykoliv a
s jejichž pomocí můžete pomoci sobě a uškodit soupeři. Hračky jsou
kartičky, které si vykládáte do svého sirotčince a s jejich pomocí buď
uklidníte své děti aby nezlobili, nebo naštvete dítě z jiného ústavu a to
pak zlobí ve vašem kole, nebo jsou tu hračky na přilákání a ukradení dítěte své
konkurence.
Převychovat se budete snažit takovou sběř, jakou byl třeba
Adolf Hitler, Čingischán, Caligula nebo Cézar, za holky je tu hraběnka
Bátrohyová nebo Krvavá Mary. Každé z dětí má na kartičce uvedeno svoje
jméno a malůvku, nebo spíš karikaturu, podle které ho bezpečně poznáte. Pod
jménem je krátké textík s tím kdy daná postava žila a co dělala. Pod
obrázkem je několik symbolů, jež vysvětlím níže. A v pravém horním rohu je
číslo, kterého si musíte všímat během hraní. Jsou to body zlotřilosti, nebo jak
to nazvat (Mischief points). Cílem hry je dosáhnout 8 bodů a tím zvítězit.
Příprava hry
Zamícháme oba balíčky karet a dáme je doprostřed stolu. Poté
si každý hráč vezme ze zeleného balíčku čtyři karty do ruky. Z fialového vyložíme
na stůl tři karty a vytvoříme tak Časovou osu, Time Stream, v němž čekají
děti na svou adopci. Poté si každý hráč vezme jednu fialovou kartu a umístí ji
do svého sirotčince, což je prostor před každým hráčem, kam vykládáte dětičky a
jejich hračky. Poté se náhodně zvolí první hráč a jde se na hru.
Jak se to vlastně hraje
Každé kolo představuje určité kroky, jež vždy provede hráč
všechny po sobě a poté tak učiní další.
Krok 1: Vítezství
Na začátku svého kola si spočítáte Mischief pointy, jestli
jste náhodou nevyhráli. Je to možná s podivem, že je to zrovna na začátku,
ale až uvidíte co se v dalších krocích stane, pochopíte.
Krok 2: Aktivita
V této fázi hrajete karty z ruky nebo vyhazujete
hračky a používáte jejich efekt. Akce jsou různé, buď se snažíte nalákat jiné
děti, stejně jako na hračky, můžete si vzít horní hračku z odhazovacího balíčku,
uklidnit svůj sirotčinec atp. většinu akčních karet můžete hrát jen v této
fázi. Samozřejmě existuje výjimka, a to jsou karty se symbolem klobouku s hodinama,
jež je v pravém horním rohu. To jsou „instanty“, jež lze hrát kdykoliv.
Krok 3: Dozor nad dětma
V tomto kroku začnou vaše děti zlobit, pěkně v řadě
jedno po druhém zprava doleva nebo naopak, nikdy na přeskáčku. Zlobení probíhá
tak, že postupně provedete akce dle symbolů či popisu na jejich kartě, symboly
se aktivují vždy zleva doprava. Pokud v této akci nějaké dítě získáte,
položíte ho na konec řady, aby si ještě zazlobilo či na začátek aby naopak
nezlobilo. Vždy ale zazlobí všechny děti, pokud se jim neřekne NE kartou nebo
hračkou.
Symboly zlobení jsou následující:
Pěst: vaše dítě třískne dítěti v jiném sirotčinci a
Time-Nanny jedno z dětí dle svého výběru předá doleva či doprava.
Zuby: vaše děťátko pokousalo jedno z vašich dětí a vy
musíte jedno dítě dát Time-Nanny napravo či nalevo.
Dlaň: adolescent má nenechavé ručky a Time-Nanny po levici či
popravici ukradne jednu hračku nebo Stroj času.
Pusa: Je to pěknej křikloun, soused po levici a pravici si
lízne kartu z Nanny decku.
Očíčko: bábetko se rozplakalo a odejde do sirotčince buď
napravo či nalevo.
Některé děti nemají žádný symbol, jiné mají jeden a některé i
tři. Takovej malej Dolfík Hitlerů někomu třískne (jedno dítě od soupeře odejde),
pak zavříská (nalevo a napravo si líznou kartu) a nakonec rozbrečí a odejde
jinam. Kombinací je neomezeně a k postavám docela sedí. Kardinál Richelie
řve a krade, Atilla kouše, krade a bančí druhejm, Charles Manson řve a brečí,
Vlad Naražeč kouše a brečí atd atd. Prča prča prča.
Krok 4: Adopce
Můžete si adoptovat jedno dítě či vzít Stroj času z Časové
osy uprostřed. Speciální Stroje času vám umožní vzít si děti dvě či ukrást dítě
soupeři. Pokud jste brali ze stolu z prostředka, doplňte poté počet karet
dětí k adopci v Časové ose na počet tři. Kdykoliv získáte nové
děťátko, položíte ho na jeden konec řady, buď doleva či doprava, nikdy neměníte
pořadí v již jednou položené řadě.
Krok 5: Dolíznutí
Dolízejte karty ze zeleného balíčku abyste měli na ruce
čtyři. Poté hraje další hráč své kolo.
Konec hry nastane když některý z hráčů má ve svém
sirotčinci na začátku kola děti se součtem 8 Mischief points a více. Lze se domluvit
i na větším či naopak menším čísle pro zkrácení či prodloužení hry.
Na zakončení hradecké ligy Malifaux jsme zahráli první hru ve
čtyřech a musím říct, že bomba. Vlastně jsme zahráli dvě hry, ale díky
neznalosti pravidel jsme první ukončili, protože jsme to hráli špatně a dali
repete. Překřikovali jsme se, vzájemně si radili a podle toho to taky vypadalo.
Počítání vítězných bodů na začátku je parádní, protože i když se snažíte ve
svém kole uklidňovat děti, aby nikoho nepokousali a nikdo vám neodešel, či
naopak krást děti soupeře, vaši protihráči na to mají jiný názor a samozřejmě
vše zahrají tak, aby vám nic nevyšlo podle vašich představ. Od asi pátého kola
bylo ve hře tolik dětí, že každá chyba jednoho znamenala vítězství druhého. Nebyl
problém končit kolo a mít 16 Mischief bodů, ale než jste se dostali na řadu
měli jste jen 7, protože do vás všichni šili o 106. Nakonec vyhrál Langly,
který nastřádal dostatek drahých dětí a my s tím už nic neudělali. Ale i
kdyby se to povedlo, vyhrál by v dalším kole Wiedzmin nebo Ládík, těch
dětí bylo na stole strašně moc.
Tuto malou recenzi i převyprávěný návod ke hře ukončím
závěrečným udělením ***** z ***** možných. Parádní, nenáročná a vtipná hra, která nezabere moc času a člověk
se u ní pobaví a odreaguje. A co jsem koukal, na světě je již první rozšíření,
jež přinese nové děti, akce, hračky a stroje času. Časem se třeba dočkáme
nových symbolů zlobení nebo třeba i deskové podoby. Nebráním se ničemu a na vše
se těším jak malej kluk.
Odkazy:
Pěkné shrnutí! Už se těším, až zas zahrajem!
OdpovědětVymazat