pátek 1. února 2019

M2e vs M3e

 Nazdartě,
jsem si tak říkal, že si sepíšu změny pravidel mezi dvojkou a trojkou. Jednak mě to donutí si ty pravidla pořádně pročíst, druhak to třeba někomu pomůže. Nechci popisovat a překládat komplet pravidla jak jdou za sebou, spíš jen vypíchnout změny.
Link pro aktuální verzi pravidel M3e bety.

- změny statů, již jsou jen čtyři: Defense (Df), Willpower (Wp), Movement (Mv) a Size (Sz). Zmizel SS pool, charge.
- upgrady lze při najímání dát komukoliv, ale jen jeden na model. U některých je uvedeno množství ve hře (Plentiful), těch je možno mít více než jeden.
- maximum karet na ruce je 6, pokud v průběhu hry doberete více, musíte discardovat na 6
- red joker na dmg dá severe + 1
- push je movement effect a je ovlivněn terénem
- triggery mají trochu jiné časování:
     - immediately: aktivují se okamžitě v daném kroku, většinou ovlivňují výsledek
     - when resolving: vyhodnocují se spolu s efektem v kroku 5 časování akcí
     - after killing: jen pokud zabijete cíl
     - after resolving: po vyhodnocení akce, pokud je původce triggeru stále ve hře, nezáleží zda byla                                     akce úspěšná či nikoliv
     - after succeeding: trigger vyhodnotí na konci akce pokud byla úspěšná a původce je stále ve hře
     - pokud není timing uveden, platí after succeeding
- akce z triggeru nespouští další trigger!!!

Stůl a terén
Mít charakteristiku modelu velikost (Sz) je na jednu stranu super věc, která usnadňuje hru, na druhou stranu pokud do toho zamotáte terén, postavy na něj začnou lézt, chtějí mečem dosáhnout na model v prvním patře atp. tak jde do tuhého. Druhá edice toto neměla nijak dobře ošetřeno, ve třetí se to snaží změnit seč jim síly stačí. Snad se jim to povede.
- vše se měří horizontálně, pokud je tam ale změna výšky mezi modely, ke vzdálenosti se přičte změna výšky, od které se předtím odečte velikost modelu do hodnoty 0.
- pokud stojíte na terénu, přidáte jeho výšku k té své pro určení velikosti v rámci LoS
- stín: pokud má terén nějakou výšku a je blocking, vytváří kolem sebe stín, ve kterém se ostatní modely mohou schovat. Tento stín je daný výškou terénu, není větší jak 3". Pokud je váš cíl ve stínu a spojení obou bází jde přes terén poskytující stín, cíl má Cover. Pokud by náhodou střelec stál na tom terénu a jeho cíl pod ním do 1", tento stín ignoruje a cíl cover nemá. Nejlépe na to mrknout na straně 17 a 18, je to docela hardcore.
- nebezpečné markery: pokud jich je více se stejným jménem, poškození se bere jen z jednoho.
- vlastností terénu je zda dává Cover (+1 do Df a (-) na Dmg proti střelbě) či Concealment (pro ne-drápy útoky (-) na duel)
- pokud jste do 1" od modelu, který je v Concealing terénu, tak postih ignorujete
- pokud má terén vlastnost destructible, můžete jen zničit akcí, pokud jste do 1" od něj
- pokud skončíte pohyb v hazardous terénu, či tam vyhodnotíte akci, dostanete daný postih či utrpíte zranění, ale jen jednou za aktivaci. Pokud není uvedeno speciální poškození, model utrpí 1 Dmg.
- přidány pravidla pro mosty, zda jdete pod oblouky nebo po lávce

Gameplay
- Pass tokeny dostanete, pokud má soupeř více modelů než vy. Pokud máte pak při hře aktivovat svůj model, můžete místo toho vyhodit pass token a hraje soupeř. Na začátku dalšího kola se pass tokeny převedou na bonus do iniciativy. A některé modely s nimi umí manipulovat.
- iniciativa jde cheatovat, už ale není re-flip za SS
- masteři a leadeři mají 3 akce (leaderem se stane i henchman, nemůže ale najmout jiného mastera)
- jsou zrušeny nulové akce, místo toho jsou tzv. akce bonusové, označeny bleskem, lze použít jen jednu za aktivaci a nepočítají se do limitu akcí modelu
- ze strategie jsou max 4 VP, ze schémata max 2 SS, maximum tedy 8 VP (návrat k M1e)
- žádný vítězný bod nemůže být získán v prvním kole
- body se získávají najednou, nejdříve ze strategie, poté ze schémat

Akce
- zmizely (2) akce.
- kurzívou jsou případně psány další platby za danou akci, jako je discard karty z ruky atp.
- akce s resist jsou útočné, bez resist taktické
- akce charge: provede se push až do Mv modelu a po ní se může udělat jeden útok na blízko, není potřeba LoS, lze jen jednou za aktivaci
- akce disengage: jediný způsob, jak se dostat z melee nepřátelského modelu. Ten ho klasicky zastavuje útokem, který neaktivuje triggery a nezraňuje. Místo toho sníží pohyb modelu o 2/4/6 palců, přičemž tento flip má (+) za každý další model, který by mohl utíkající model zastavovat. Utíkající model provede push, tedy pohyb po přímce.
- akce assist: jiný model do 2" může za jednu akci snížit Burning, Distracted nebo Injured o 1/2/3
- zrušili defensive stance jako general actions, concentrate pro získání focused +1 zůstalo
- akce concentrate pro získání focus lze jen jednou za aktivaci
- corpse markery zanechávají living, undead a beast modely, scrap constructs
- friendly fire: pokud jsou modely engaged a vy na některý model střílíte, máte (-) na útok

Soulstony
- lze utratit SS při dobírání karet na začátku kola, dobrat 2 karty a odhodit na max.hand size
- před flipem na dmg můžete utratit 1 SS a soupeř má pak (-) na ten flip
- prevent dmg klasika 1/2/3
- před flipem si za 1 SS můžete dát (+) nebo znak do duelu

Tokeny a markery
- tokeny jsou ve hře nové, pokládají se vedle plochy a je jedno, zda mají podobu žetonu, kostky či zápisu na papíře
- markery, pokud jsou tvořeny, nemohou být položeny na jiný již dříve položený a ani nemohou být dány do base kontaktu s jiným modelem než tím, který je stvořil
- pokud je marker placed, jde do base kontaktu, ale může jít i pod base modelu, co ho pokládá (ne scheme, ten jde do base kontaktu)

Kondice
 Pápá tuně kondic druhé edice, kdy každý třetí model dával spešl kondici, přičemž jedna mohla být rušena jednou abilitou, ale ne druhou atp. Nyní jich je JEN 11, dělí se na tři složky dle ukončení:
1) Končící na konci aktivace modelu
- Fast: +1 akce do maxima tří (sbohem masteři se čtyřmi akcemi)
- Slow: -1 akce
- Staggered: -2 Mv a nemůže být pohybován friendly modely
- Stunned: model nemůže aktivovat triggery a dělat bonusové akce
2) Končí v End phase kola
- Adversary (X): modely s X keyword, jménem či charakteristikou mají v opposed duelech (+), pokud cílí tento model, lze těžit jen z jednoho tohoto bonusu při jedné útočné akci
- Shielded +X: sniž obdržené zranění o 1 do minima 0 a pokaždé, když tato kondice redukuje zranění snižte jej o 1
Injured +X: model obdrží -X do součtu duelů na DF a Wp (duel total)
3) Speciální kondice
- Burning +X: během End phase model utrží 1 zranění + další 1 za každé 3 burningy nad první jeden
- Distracted +X: tento model má (-) na opposed duel cílící enemy model, poté snižte kondici o 1
- Focused +X: před flipem na útok lze snížit o 1 a dát si tak (+) do duelu a k případnému dmg flipu
- Poison +X: v End phase model dostane 1 dmg + 1 za každé delší 3 poison nad ten první, poté snižte kondici o 1
Nikde jsem nenašel, že by se Burning, Distracted a Focused ukončovali jinak než tím, že samy klesnou na 0. Jsem slepý?

Area effects
- blasty: zranění z blast zůstává, jen pokud do cíle šel weak dmg, ten kdo dostane blástou utrží 1 dmg; útoky na friendly modely nespouštějí blásty
- aury: zůstaly stejné, jen nejsou kumulativní a pokud jste v několika aurách dělající stejnou věc tak jste ovlivněni jen jednou z nich a ne všemi
- pulsy: stejné
- shockwaves: házení granátem je novinka a moc se mi líbí. Položíte 30mm marker , leckdy i mimo LoS, a dosahu a ten něco udělá, poté je marker odstraněn. Marker se může dotýkat jiných modelů a každý z modelů musí složit test popsaný u dané akce. Pokud je jeden model zasažen více šokovými vlnami z jedné akce tak řeší jen tu první.

Summoning
- když je model vyvolán, crew do které přišel vyhodí jeden Pass token, pokud nemá, tak soupeř jeden získá
- většina modelů získá nějaký upgrade při svém vyvolání, pokud jej získat nemůže, model do hry nepřijde
- vyvoláním nelze překročit maximální počet daných modelů ve hře

- moc dobře popsaný postup Replace a Bury
- timing při udělení dmg muselo být v M2e vysvětlováno ve FAQ, nyní je to již součást pravidel a odpadnou tak případné spory
- str 38 přináší komplet časování během celého kola, super

Šarvátky

- postup před hrou je stejný jako v M2e
- terén vyšší než 4" má vršek Impassable
- scénář: oba hráči flipnou kartu, kdo má více, je útočník a má v prvním kole iniciativu. Navíc znak jeho karty určuje strategii, zatímco znak obráncovy karty určuje deploy.
- deploy Close odstraněn, místo něj je Wedge, kdy na středu vaší strany je 12" od kraje bod a od něj k vaším rohům běží linka deploye
- útočník flipne 5 karet a jejich hodnota určuje schémata
- ze schémat lze získat jen 2 body, maximum nahraných bodů je tedy 8 (návrat k M1e)
- ze schémat lze získat 1 bod v průběhu hry a druhý na konci hry, na konci hry lze získat bod i když nebylo schéma zveřejněno
- nelze najmout mastera do crew jež vede henchman
- najmout lze modely se stejným keyword, i když nejsou ze stejné frakce; dále modely ze své frakce bez keyword jako má leader, to však stojí +1 SS na model, versatille modely ze stejné frakce se najímají za svou hodnotu
- pokud nemá model číslo za svým typem (Minion 3), lze najmout jen jeden
- totemy leadera jsou zadarmo, totemy najmutých mástrů se normálně platí
- každý model může mít jeden upgrade, ty jsou taktéž unikátní, pokud nemají hodnotu Plentiful (X)
- každý SS neutracený při najímání crew jde do poolu do hry
- útočník si vybere deploy a rozdělí svůj tým na dva celky, obránce si jeden vybere a útočník jej vyloží na stůl, pak se deployne obránce a nakonec zase útočník se zbylými modely
- Insignificant modely jsou ignorovány pro potřeby plnění strategií a schémat
- ŽÁDNÝ vítězný bod nelze získat v prvním kole

Strategie

Turf War (berany)
 Stůl se rozdělí na čtvrtinky, do středu každé z nich se dá neutrální Strategy marker, jeden se dá doprostřed stolu, markery jsou impassable. Tyto markery mohou být buď friendly, neutral nebo enemy.
 Model v base kontaktu s markerem ho může Interakcí překlapnout z enemy do neutral a z neutral do friendly. Pokud v nějaké čtvrtince zabijete nepřátelský model, můžete přepnout marker v dané čtvrtince z enemy na neutral. Marker na středu se počítá že je ve všech čtvrtinkách. Pokud je model zabit na čáře dělící čtvrtinky, útočník si vybírá který marker přehodí z enemy do neutral.
 Na konci každého kola dostanete bod, pokud máte více friendly Strategy markerů než máte bodů z této strategie.

Plant Explosives (kniha)
 Po deployi dáte až pěti svým modelům výbušniny (explosive token), non-minioni mohou mít dvě. Interakt akcí položíte výbušninu do base kontaktu, stane se tak z něj Strategy marker. Friendly markery však nemohou být blíže než 6" od sebe. Pokud jste v base se strategy markerem, interakcí ho můžete sebrat a dostanete token. Pokud je model s tokeny zabit, enemy model do 3" si může token/y vzít. Pokud se tak nestane, jsou odstraněny.
 Na konci každého kola dostanete bod pokud je na protivníkově polovině stolu více strategy markerů než máte vítězných bodů z této strategie. Marker na středu se počítají že jsou na obou polovinách.

Corrupted Idols (maska)
 Na začátku každého kola, po určení iniciativy, umístěte Strategy marker na středovou linii dle znaku vítěze ini, bere se i jeho pohled.
(maska) 8" od středu k levému kraji
(kniha) 8" od středu k pravému kraji
(beran) přímo na střed stolu
(kříže) do kraje stolu, kde se dotýká středová lajna, výherce Ini vybere jaký roh to bude
joker: reflip
 Pokud by měl být marker položen na jiný strategy marker, dá se kousek vedle, nebo se nedá vůbec, pokud není kam dát.
 Model v base kontaktu si může interakcí udělat X, až 3, irreducible dmg, ignoring hard to kill. Nesmí si dát více než má momentálně zdraví. Marker je poté položen X" daleko, ne do b2b s jiným modelem či impassable terénem.
 Na konci každého kola dostane 1 VP pokud je na soupeřově polovině stolu více Strategy markerů než máte VP z této strategie.

Reckoning (kříže)
 Na konci každého kola dostanete VP pokud jste zabili více modelů než máte VP z této strategie. Zabitý master se počítá za 3 modely, henchman za 2.

Schémata

1. Detonate Charges
Reveal: na konci kola získáte bod pokud máte 2 scheme markery u jednoho enemy modelu, markery odstraňte
End: na konci hry získáte bod pokud máte 2 scheme markery u jednoho enemy modelu, markery odstraňte

2. Breakthrough
Reveal: pokud máte svůj marker a model v nepřátelském deployi a do 3" od vašeho modelu není žádný enemy, marker odstraňte pro 1 VP
End: pokud na konci hry máte 3 scheme markery v enemy deployi, odstraňte tyto markery a dostanete 1 VP

3. Harness The Ley Line
Reveal: pokud na konci kola máte 3 scheme markery na centerline, odstraňte je a dostanete 1 VP
End: pokud na konci hry máte 3 scheme markery na centerline, odstraňte je a dostanete 1 VP

4. Search The Ruins
Reveal: na konci kola pokud máte dva scheme markery na soupeřově polovině stolu, každý v kontaktu s jiným kusem terénu, odstraňte tyto markery a dostanete 1 VP
End: na konci hey pokud máte tři scheme markery na soupeřově polovině stolu, každý v kontaktu s jiným kusem terénu, odstraňte tyto markery a dostanete 1 VP

5. Dig their Graves
Reveal: poté co zabijete enemy model do 1" od vašeho scheme markeru, odhalte toto schéma, odstraňte marker a dostanete 1 VP
End: na konci hry pokud máte 3 scheme markery do 1" u různých corpse nebo scrap markerů, odstraňte tyto scheme markery a dostanete 1 VP.

6. Hold Up Their Forces
Reveal: na konci kola pokud máte dva nebo více svých modelů engaged s jinými nepřátelskými modely s větší hodnotou SS, dostanete 1 VP.
End: na konci hry pokud máte dva nebo více svých modelů engaged s jinými nepřátelskými modely s větší hodnotou SS, dostanete 1 VP.

7. Take Prisoner
Na začátku hry tajně vyber enemy miniona.
Reveal: když máte na konci kola svůj model engaged s vybraným minionem a ten nemá do 4" friendly model, dostanete 1 VP
End: pokud máte na konci hry svůj model engaged s vybraným minionem, či pokud byl ten minion zabit friendly modelem po odhalení tohoto schéma, dostanete 1 VP (dejte mu burning či poison, abyste se ho zbavili :-))

8. Power Ritual
Reveal: spalte na konci kola scheme marker, jež je do 3" od rohu stolu jež není ve vašem deployi, abyste získali 1 VP
End: na konci hry musíte mít 3 scheme markery u třech rohů stolu, jen jeden ve vašem deployi, abyste dostali 1 VP

9. Outflank
Reveal: pokud máte na konci kola dva modely na centerline, oba do 3" od kraje stolu a každý u jiného kraje, dostanete 1 VP
End: pokud máte na konci hry dva modely na centerline, oba do 3" od kraje stolu a každý u jiného kraje, dostanete 1 VP

10. Assassinate
Reveal: pokud má na konci kola nepřátelský leader polovinu života či méně, dostanete 1 VP
End: pokud nepřátelský leader není ve hře dostanete 1 VP

11. Deliver a Message
Na začátku hry tajně vyberte nepřátelského Leadera nebo Mastera.
Reveal: Váš model může ve své aktivaci použít Interact akci cílící vybraný model, pokud je do 1" od něj, abyste získali 1 VP
End: pokud máte na konci hry do 2" od vybraného modelu svůj scheme marker, či pokud byl daný model zabit friendly modelem poté co bylo toto schéma odhaleno, dostanete 1 VP

12. Claim Jump
Před hrou tajně vyberte friendly non-leader model.
Reveal: pokud je daný model na konci kola do 2" od středu stolu a kolem něj není do 3" nepřátelský model, dostanete 1 VP
End: pokud je daný model na konci hry do 2" od středu stolu a má půlku či více životů, dostanete 1 VP

13. Vendetta
Před hrou tajně vyberte svůj non-totem a nepřátelský non-leader model.
Reveal: pokud váš model udělil nepřátelskému damage ve své aktivaci a ten nepřátelský má jen polovinu života či méně, dostanete 1 VP
End: pokud váš model je na konci stále ve hře kdežto soupeřův nikoliv, dostanete 1 VP

Žádné komentáře:

Okomentovat